تجاوز جنسی به بانوان زندانی در عراق
ترجمه توسط حمید محوی ترجمه توسط حمید محوی

 

نوشتۀ ژیل مونیه

مرکز مطالعات جهانی سازی، 26 فوریه 2013

 

http://www.mondialisation.ca/prisons-irakiennes-les-detenues-sont-toujours-en-danger/5324458

می دانیم که اسارت 5000 از بانوان عراقی در زندانهای رژیم نوری المالکی سر منشأ تظاهراتی است که از پایان دسامبر 2012 در عراق آغاز شد. اکثریت این بانوان سنی مذهب هستند و از آنها به عنوان گروگان استفاده می کنند تا از بین نزدیکان آنها که نامشان در فهرست مخالفان به ثبت رسیده را مجبور سازند که خودشان را به نیروهای امنیتی تسلیم نمایند و یا به جرمی اعتراف کنند که غالبا هرگز مرتکب نشده اند.

در عراق، برای به حرف واداشتن شورشیان، بازجوئی شامل تحقیر جنسی، و حتی تجاوز نیز می شود که بعضا در مقابل دیدگان کودکانی که والدینشان در بازداشت بسر می برند انجام می گیرد.

این روش توسط یگانهای اشغالگر بریتانیائی و سپس جانشینان عراقی آنها که امروز در قدرت هستند راه اندازی شد. نمایندۀ عراقی محمد الدینی 1053 مورد تجاوز توسط اشغالگران و جانشینان عراقی آنها بین سالهای 2003 تا 2007 را در فهرست وارد کرد(1)...از آن تاریخ وضعیت به حالت وخیم تری درآمده است.

مالکی که زیر فشار تظاهرات قرار گرفته بود قول داد که تمام بانوانی «که بی هیچ  دلیل و مجوز قانونی» و یا «پس از ارتکاب عمل توسط یکی از نزدیکانشان بازداشت شده اند» را آزاد خواهد کرد. گویا حدود 200 نفر از این بانوان آزاد شده اند، ولی مشخصا اطلاعی در دست نیست که آزادی این تعداد از افرادی که به شکل غیر قانونی بازداشت شده بودند واقعیت دارد یا تنها افسانه سرائی بوده. تعادای از این بانوان به زندان های محل سکونت خود منتقل شده اند.

دیدبان حقوق بشر گزارش پارلمان عراق را که مبنی بر تجاوز جنسی به 1030 زندانی را به سهم خود باز شناسی. نوری المالکی در پاسخ تهدید کرد که پارلمانتر هائی که دربارۀ خشونت علیه بانوان در وضعیت بازداشت حرف می زنند را بازداشت خواهد کرد. برای نخست وزیر عراق، برای آرام ساختن خشم تظاهر کنندگان علیه رژیم در مناطقی که اکثریت با اهل سنت است، بهتر خواهد بود که شکنجه گران و متجاوزان را بازداشت کند.

 (1)http://lib.ohchr.org/HRBodies/UPR/Documents/Session7/IQ/JS7_UPR_IRQ_S07_2010_JointSubmission7.pdf

 


February 27th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی